Followers

Monday, May 24, 2010

Confius

Dengan Nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

Kali ini saya teringin untuk menulis persoalan-persoalan yang terlalu banyak berlari-lari dalam pemikiran saya. Ia menjerit-menjerit dan melompat-melompat ke sana sini. Seperti kanak-kanak yang tidak pernah kenal erti lelah. Tersangatlah energetic.

Selagi tidak terjawab persoalan-persoalan ni, selagi itulah mereka akan terus meriuh-rendahkan pemikiran saya. Riuh-rendah itu yang membuatkan saya menjadi confius.


Mungkin anda ada jawapan kepada persoalan-persoalan ini. Namun, sebelum anda membaca persoalan-persoalan yang memkonfiuskan saya ini, saya nasihatkan anda fikir banyak kali. Kerana bimbang anda pula yang akan turut sama konfius.

Jika anda pun terkena konfius ini, maka susah nak baik. Persoalan-persoalan ini akan berlari-lari kegirangan dalam pemikiran anda pula.


Persoalannya begini.


Semasa saya kecil, mak ayah menghantar saya dan adik-adik ke TASKI ABIM berhampiran rumah. TASKI adalah pra sekolah yang diasaskan oleh Angkatan Belia Islam(ABIM). Ia menyediakan pendidikan pra sekolah berorientasikan Islam untuk kanak-kanak Muslim.


Jadi, oleh kerana mak dan ayah inginkan saya dan adik-adik mendapat tarbiah Islam sejak kecil, maka dihantarnya ke TASKI ABIM itu. Saya masih ingat nama TASKI ABIM itu. Namanya TASKI ABIM AL-ISTIQAMAH. Namanya baik, sebaik tarbiah yang diterapkan.


Mak dan ayah tidak mahu menghantar saya dan adik-adik ke TABIKA KEMAS dibawah kelolaan JABATAN KEMAJUAN MASYARAKAT(KEMAS). Meskipun TABIKA tersebut hanya terletak di belakang rumah saya. Ketika itu saya pun tak tahu kenapa.

Namun setelah saya dewasa, saya tengok cara kanak-kanak yang 'ditarbiah' di TABIKA baru saya tahu kenapa mak dan ayah tidak mahu hantar saya ke TADIKA KEMAS.

fuh! Memang nasib baik. Terima kasih mak ayah.
LOGO TASKI ABIM
TAMAN ASUHAN KANAK-KANAK ISLAM (TASKI)
"Kearah anak yang Soleh"

Memang terdapat besar perbezaan antara prasekolah yang berorientasikan Islam dengan prasekolah yang di tidak berorientasikan Islam. Kalau anda tidak percaya, cuba bila ada anak nanti anda hantar sorang ke TABIKA KEMAS dan sorang lagi ke TASKI atau PASTI atau mana-mana prasekolah yang berorientasikan Islam.

Kemudian, cuba tengok yang mana yang menjadi insan dan yang mana yang menjadi manusia.

Semasa saya di sekolah TASKI itu, ada perhimpunan mingguan. Setiap kali perhimpunan mingguan, kami akan ada ikrar. Seorang pelajar akan ke hadapan akan mengetuai ikrar.

Ikrarnya begini:


roditubillahi rabba,
wabil Islamidina,

wabimuhammadin,
nabiyya warasula


(maksudnya:
aku redha Allah itu tuhanku,
dan Islam itu agamaku,
dan Muhammad itu nabi dan rasulku)


Bila saya dah dewasa, saya sambung belajar di IPG Ipoh. Di IPG ipoh pun ada perhimpunan mingguan. Ada juga bacaan ikrar.

Bacaan ikrar itu diketuai oleh Jawatankuasa Perwakilan Pelajar (JPP). Cuma bacaan ikrarnya lain dari ikrar saya semasa di TASKI.

Maka kami rakyat Malaysia berikrar akan menumpukan seluruh tenaga dan usaha kami untuk mencapai cita-cita tersebut berdasarkan atas prinsip-prinsip yang berikut:

  • Kepercayaan kepada Tuhan
  • Kesetiaan kepada Raja dan Negara
  • Keluhuran Perlembagaan
  • Kedaulatan Undang-undang
  • Kesopanan dan Kesusilaan

Bila baca ikrar ni saya pun jadi confius. Dulu masa di TASKI, cikgu-cikgu ajar versi ikrar lain, sekarang lain.

Yang mana satu saya nak ikut?Kalau ikrar dulu ada sebut: Aku redha Allah tuhanku, tapi dalam ikrar di kampus saya kini hanya sebut,

'kepercayaan kepada Tuhan'.

Agak general.Tuhan mana satu? Tuhan Bapa ke? Tuhan Anak ke? ke Tuhan Allah?


Kemudian,bila dalam perhimpunan itu juga kena nyanyi lagu guru Malaysia. Sekali lagi persoalan timbul dalam pemikiran saya bila menyanyikan Guru Malaysia pada rangkap:


Pada Seri Paduka
Kami tumpahkan setia
Rukun Negara kita, Panduan hidup kami semua

Rukun negara kita panduan hidup kami semua?

Dulu ustaz saya ada beritahu, panduan hidup kita seorang muslim adalah Al-Quran. Jadi, macam mana pula dalam lirik ni sebut rukun negara sebagai panduan hidup pula?

Confius-confius, mana satu saya nak ikut ni?

Inilah yang berlaku setiap kali perhimpunan mingguan. Saya akan menjadi confius dan confius. Persoalan demi persoalan timbul. Persoalan-persoalan ini berlari-lari dalam pemikiran saya. Dan hingga kini masih berlari.


Harap anda dapat membantu saya menyuruh mereka ini duduk senyap dan jangan berlari-lari lagi.





3 comments:

Cik Hijau said...

Hmm, betulkah anta confius atau sekadar menguji pembaca?

Kalau membaca buku-buku konspirasi Yahudi (juga protokol-protokolnya) dan buku berkaitan sekular, ana yakin kita akan temui jawapannya.

ehsanhalim said...

to cik hijau: dua2.

terima kasih atas buku yg dicadangkan.

protokol2 mmg perlu dibengkelkan utk dihadam bersama.kemudian cari penyelesaian.

musafir kehidupan said...

Memang confius~