Followers

Monday, January 10, 2011

Bersabarlah dalam Berjuang

Bersabarlah dalam Berjuang

“Sesungguhnya Allah membeli daripada orang-orang yang beriman diri-diri mereka dan harga mereka dengan (bayaran) bagi mereka syurga, (dengan syarat) mereka berperang pada jalan Allah, mereka membunuh dan di bunuh…..:) Surah At-Taubah ayat 111.

Kadang-kdang kita berputus harap, bilalah Islam nak menang ni, namun sejarah telah mengajar kita tentang peristiwa sahabat nabi, Habbab. Habbab adalah sahabat nabi yang begitu teruk diseksa, Habbab diseksa dengan dibaringkannya ke dalam bara api sehingga bara api itu padam oleh sebab darah dan lemak-lemak di badan Habbab. Begitu kuat seksaan yang alami oleh sahabat-sahabat terdahulu.

Satu hari Habbab dipanggil Rasulullah, "Aku dengar kamu teruk diseksa?". tanya nabi kepada Habbab. "Ya, Ya Rasulullah, aku dibaringkan ke atas bara api sehinggakan bara-bara api itu padam kerana darah dan lemak-lemak dari badanku. Selepas itu nabi menyuruh Habbab membuka bajunya untuk melihat parut-parut di belakang Habbab.

Peristiwa ini membuatkan nabi menangis setelah melihat parut-parut di belakang Habbab. Peristiwa yang janggal berlaku kepada nabi. Nabi tidak pernah menangis bila mendengar sahabat-sahabat diseksa hatta Bilal bin Rabah, keluarga Amar bin Yasir dan sahabat-sahabat lain yang diseksa, nabi hanya berpesan, "bersabarlah, sesungguhnya syurga dihadapanmu".

Seorang sahabat yang paling teruk diseksa ini bertemu nabi di suatu hari, sedang nabi mengiring meletakkan serban dibawah kepala di Masjidil Haram, tiba-tiba Habbab datang menemuinya, terus disapa olehnya akan nabi, "Ya Rasulullah, kamu masih mengiring sebegini, sedangkan ramai di antara sahabat-sahabatmu diseksa dalam memperjuangkan agama Allah, tidakkah kamu boleh mendoakan kepada Allah agar kita diberi kemenangan?

Muka nabi menjadi merah padam, dan lantas baginda mengatakan kepada Habbab, "Sesungguhnya kamu seorang yang gopoh".

Peristiwa ini menjelaskan bahawa, perjuangan Islam bukan semata-mata untuk kemenangan, perjuangan Islam adalah suatu tarbiyyah oleh Allah. Allah mempunyai masa Dia tertentu untuk memenangkan agamanya. Seorang pejuang agama Allah tidak seharusnya gopoh dalam melakukan sesuatu tindakan, kesabaran amat penting dalam perjuangan.

Melihat kepada sejarah orang-orang dulu seperti Tuan Guru Nik Abdul Aziz yang begitu tabah berbasikal sejauh berpuluh-puluh kilometer semata-mata memenuhi tuntutan berceramah, namun hanya 2 orang sahaja yang hadir dalam ceramah tersebut, namun semangat yang ditunjukkan oleh beliau amat dikagumi oleh kita semua. Jika mahu dibandingkan dengan kita, apa sumbangan kita kepada Jamaah, berapa lama kita berjuang dalam agama Allah sehinggakan kita mahu menuntut kemenagan itu dengan jalan ringkas
syahid Sheikh Ahmad Yassin pemimpin Hamas yang telah mati syahid walaupun buta sebelah matanya akibat kecedaraan masa remajanya dan disiksa di dalam penjara sehingga menyebabkan badannya lumpuh, tangannya tidak boleh menulis dan kata-kata sudah tidak kuat, sudah tidak boleh mengegarkan pentas-pentas pidatonya/ceramahnya seperti zaman muda tetapi pihak musuh tetap takut dan gerun dengannya

Pada malam terakhir, beliau beri’tikaf di masjid Majma’ Al-Islamiy dan berniat puasa sunat setelah meminum segelas air putih. Kemudia beliau menunaikan Solat Subuh. Ancaman bahaya dirasai oleh ahli jama’ah masjid dan mereka bertindak mengambil tayar-tayar serta membakarnya agar asap yang naik nanti akan melindungi pergerakan beliau. Namun, Sheikh Yasin melarangnya.


Beliau terus keluar dari pintu masjid dan sejurus itu, peluru menghentam beliau dan para pengawalnya termasuk menantunya, Khamis Musytaha. Mereka semua gugur syahid.Saksikanlah jasad syahid Sheikh Ahmad Yassin:



“ saya punya firasat akan segera mendapatkan kesyahidan dan memang itulah yang saya minta. Saya hanya mencari akhirat, bukan dunia” kata Sheikh Yasin pada anak-anaknya

“Sesungguhnya Allah membeli daripada orang-orang yang beriman diri-diri mereka dan harga mereka dengan (bayaran) bagi mereka syurga, (dengan syarat) mereka berperang pada jalan Allah, mereka membunuh dan di bunuh…..:) Surah At-Taubah ayat 111.


Beliau telah syahid, bagaimana kita?


baca lanjut syeikh yasin:
http://destinasimu.blogspot.com/2009/03/as-syahid-sheikh-ahmad-yasinjasadmu.html

http://ibumithali.com/tag/sheikh-ahmad-yasin/

3 comments:

Anonymous said...

Tersentuh bila mengenangkan semgt perjuangan yg ada dlm diri pejuang2 Islam dhulu...mga lhir lbih rmi lg org2 spt mrka...

Dx said...

salam,

jika difikirkan kembali,

ulama' lansung tidak memikirkan apa yang mereka sumbangkan untuk Islam......

susah senang sudah menjadi darah daging mereka...

hari ini kitas bekereta, depa dulu tidak mustahil hanya berbasikal...

Anonymous said...

salam ziarah,

subhanallah, hebat sungguh iman mereka..

Sesungguhnya suatu hari nanti ISLAM pasti akan MEMERINTAH..
Yakinlah tanpa ragu2x..

samada kita membantu utk menaikkan ISLAM atau kita melambatkan usaha ISLAM untuk bangkit.

sesungguhnya tanpa bantuan pejuang2x Allah sekalipun, Allah boleh buat ISLAM menang sekarang, tapi Allah sengaja menangguhkan untuk melihat dan menguji keimanan hambanya-hambaNYA..

~Tanpa ISLAM,kita hanyalah daging yg bersalut darah yg melekat pada rangka bada ~Ustaz Aminurrasyid Yatiban
Wallahua'lam