Followers

Sunday, December 18, 2011

Low-cost Tamrin


" Semua peserta diwajibkan menyusun kasut dengan baik sebelum masuk dewan kuliah" titah seorang ajk displin.

Dialog di atas adalah salah satu dialog dalam tamrin yang pernah saya hadiri. Tamrin adalah perkataan bahasa arab yang bermaksud 'latihan' dalam Bahasa Malaysia. Dalam bahasa Inggeris dipanggil training.

Dalam sesebuah organisasi yang asasnya Islam atau bukan Islam elemen tamrin/training/latihan ini amat penting untuk meningkatkan kualiti ahlinya. Sepanjang pengalaman saya terlibat dalam bidang kepimpinan di sekolah dan kampus, saya pernah sertai kedua-dua jenis training/tamrin ini.

Ada satu pengalaman saya mengikuti tamrin bagi sebuah organisasi yang asasnya bukan Islam. Keadaannya amatlah mengecamukkan jiwa raga. Memang tidak boleh dilupakan. Doktrin yang diterapkan memang cukup menjadikan kita seorang yang liberal. Balik dari tamrin tersebut, saya perlu masa untuk memulihkan diri. Walaubagaimanapun, tamrin tersebut memberikan pengalaman yang bermakna dalam diri.


Dalam program-program tarbiah Islam, antara elemen penting adalah tamrin. Ia bertujuan untuk melatih para pendakwah dalam aspek-aspek tertentu. Sebagai contoh, dalam aspek displin.

Jadi dalam tamrin bermula dari sekecil-kecil perkara hingga sebesar-besar perkara boleh dijadikan sebagai latihan mendisplinkan diri peserta. Antaranya dalam aspek displin pengurusan diri iaitu susun kasut dengan kemas sebelum masuk ke dalam dewan kuliah atau surau.

Dalam tamrin juga ingin melatih peserta memantapkan dari aspek kesihatan. Aktiviti-aktiviti riadah disusun. Pendek kata, tamrin ni sangat bermanfaat. Ia akan menjadikan seseorang itu menjadi fardil muslim yang soleh dan musleh yang menepati 10 muwasafat tarbiah.

Untuk menguruskan sesebuah tamrin bukanlah mudah. Kosnya juga amat tinggi. Biasanya kosnya mencecah ribuan ringgit. Kosnya mahal, semahal tarbiah yang terkandung di dalamnya. Justeru, kerana kosnya yang tinggi, ia hanya dibuat secara berkala.

Kemudian, timbul satu cita-cita dalam benak fikiran saya. Alangkah bagusnya jika tamrin ni dapat dijadikan sesuatu yang berterusan bagi seorang muslim terutama bagi yang bercita-cita untuk memperjuangkan agamanya.

Maka lahirlah idea Modul 'Low-cost tamrin'

'Low-cost tamrin' ini sebenarnya adalah satu menifestasi elemen-elemen tarbiah dalam tamrin yang diterjemahkan dalam kehidupan sehari seorang muslim. Semua elemen tarbiah yang dijalankan dalam tamrin dipraktikkan selepas tamat tamrin secara berperingkat.

Sebagai contoh, seperti yang saya tulis di atas tadi, di dalam tamrin peserta akan dilatih supaya menyusun kasut atau selipar yang pakai dengan kemas sebelum masuk ke dewan kuliah atau surau. Ia bertujuan untuk melahirkan seorang yang berdisplin dan tersusun hidupnya. Jadi dalam Modul 'Low-cost tamrin', peserta perlu cuba untuk melakukan perkara yang sama dalam kehidupan hariannya. Jadi selepas tamat tamrin yang dijalani, dia masih perlu menyusun selipar atau kasutnya dengan kemas setiap kali dia ingin masuk ke rumah atau apa sahaja.

Contoh lain adalah, di dalam tamrin peserta di minta untuk mematuhi masa yang ditetapkan. Jadi, dalam kehidupan hariannya dia juga perlu melatih dirinya supaya menepati masa.

Sekiranya, di dalam tamrin peserta diwajibkan untuk menghafal sekurang-kurangnya 1 ayat quran setiap hari, maka peserta juga perlu melatih dirinya untuk menghafal ayat Quran meskipun seminggu 1 ayat Al-Quran.

Dan banyak lagi elemen-elemen tarbiah dalam tamrin yang dapat dipraktikkan dalam kehidupan hariannya. Ia boleh dilakukan secara berperingkat.Sedikit demi sedikit.

Peserta terus menjalani elemen-elemen tarbiah dalam tamrin dalam kehidupannya seharian. Maka di sinilah yang akan membentuk fardil muslim dalam dirinya. Untuk melakukan segala elemen-elemen tamrin dalam kehidupan tidak memerlukan sebarang kos atau jika perlu pun kosnya mungkin sangat rendah berbanding tamrin yang sebenar. Inilah yang dimaksudkan Low-cost tamrin.

Dengan Modul Low-cost Tamrin juga dapat menjadikan segala elemen tarbiah dalam tamrin itu sekadar diamalkan ketika itu sahaja tetapi ia adalah sesuatu yang dihayati dalam kehidupan.

Saya amat merindui tamrin. Banyak perkara yang saya pelajari apabila menjadi peserta tamrin. Apabila saya menguruskan tamrin, saya mempelajari lebih banyak perkara lagi. Tamrin mengajar saya untuk menjadi seorang yang bersedia ditarbiah dalam masa sama bersedia mentarbiah.


Sesetengah orang amat tidak gemarkan tamrin kerana adakalanya elemen tarbiah dalam tamrin adakalanya 'menyakitkan' rohani dan jasmaninya. Mengekang hawa nafsunya. Manakan tidak, kadang-kadang dalam tamrin, peserta hanya dibenarkan tidur untuk tempoh yang terhad. Tetapi di rumah kita boleh tidur sepuas-puasnya.

Pengalaman saya mengikuti tamrin dari sekolah menengah hingga ke sekarang, banyak mengajar dan membentuk peribadi saya hari ini. Ada tamrin amat menyakitkan rohani dan jasmani saya. Pernah selepas satu tamrin yang saya hadiri membuatkan saya down. Ia amat menyakitkan. Apabila tarkiz tarbawi itu disentuh dengan tepat dalam tamrin, adakalanya ia amat menyakitkan. Ibarat mengikis karat pada besi. Kadangkala ia menyakitkan. Namun sakit itu sebenarnya ubat yang menyembuhkan. Mudah-mudahan karat jahiliah itu terlerai.

Inilah nature tarbiah. Adakalanya ia menyakitkan, adakalanya ia menggembirakan. Namun di akhirnya akan menjadikan seseorang itu dari seorang muslim biasa kepada manusia yang luar biasa!

Rinduilah tamrin

rijal tarbawi-bertamrin bersama sahabat alumni sekolah (AMAL).

~oh, rindunya

3 comments:

IMANNURBALQIS said...

walaupun dah berhari2 habis tamrin yg dsertai tapi masih memikirkannya. Terfikir time masak nasi tadi. Salah satu cara nak low-cost kan lagi tamrin yg sy sertai hari tu. Gunakan barang yg peserta bawa utk masak tengahari mereka. Bukan dibeli lain. Dapat save bajet~

ehsanhalim said...

ha'a.

idea that come out after even

brilliant

that what we call 'ilham'

p/s: mmg powerfull aura tamrin ni.mmbuatkan kita terfikir walaupun dah berhari2 lepas.it also happen to me.that why this post was wrote, sis.

Unknown said...

harap2 le join tamrin akan datang..hehe..insyaallah