Followers

Friday, January 2, 2009

Wasilah dan Matlamat

Alhamdulillah masih diberi kesempatan utk menulis di blog ni.. mungkin juga ini tulisan ana yang terakhir..Allahu’alam.. apapun, moga tiap bait tulisan yang dicoret dengan izinNya tetap mendapat rahmat dan redho Allah. Moga Allah ampunkan jua bait tulisan yang mengundang kemurkaanNya.

Di sini ana nak berkongsi mengenai wasilah dan matlamat. Ini adalah apa yang ana dapat dari kuliah ustazah wahibah baru-baru ni yang mana ana rasa amat penting untuk kita sama-sama re check smula diri.

Wasilah? Matlamat?

Wasilah adalah asal kata wasal yakni penghubung. Manakala matlamat semua telah sedia maklum. Apa yang ana ingin kaitkan d sini adalah apa bezanya wasilah dan matlamat?

Jika sebelum ni kita sering meletakkan matlamat itu ini. Sebagai contoh, matlamat ingin dapat keputusan cemerlang dalam exam, matlamat belajar untuk mendapat kerja, matlamat untuk berkahwin, matlamat mendapat anak dan sebagainya. Tapi saat ni kita cuba tukar smula dan setting smula matlamat kita. Kerana semua yang dinyatakan di atas mahupun perkara2 keduniaan yang lain hanyalah matlamat jangka pendek. Yang lebih sesuai jika dipanggil wasilah.

Kenapa wasilah? Mana satu matlamat?

Ok..wasilah seperti yang telah maklum, penyambung atau penghubung. Penghubung apa? Penghubung kepada Allah. Penghubung menuju mardhotillah(redho Allah). Jadi, rata-rata perkara hidup kita adalah penghubung untuk menuju redho Allah.

Bagaimana dengan matlamat?

Matlamat kita hanya ada satu yakni Allah. Menuju mardhotillah. Jadi, kita perlu setting smula matlamat kita menjadi matlamat yang satu dan lebih berfokus.

Jika sebelum ni, kita selalu meletakkan matlamat yang bertunjangkan hal-hal keduniaan, sekarang kita ubah semula. Dan perlu setting molek bahawa semua tu adalah ‘wasilah menuju mardhotillah’.

Kita relate dengan kehidupan biasa. Dimana, biasanya orang meletakkan pekerjaan adalah matlamat, jadi untuk mencapai matlamat tersebut, perlu focus on study and exam. Bila kita meletakkan matlamat keduniaan, sedikit sebanyak kehidupan kita hanya berfokus kepada matlamat tersebut sehingga terkadang terpesong dari matlamat yang lebih utama.

Oleh sebab itu, matlamat kita perlu benar2 jelas. Jika kita sudah faham mana satu matlamat dan mana satu wasilah, kita tiada masalah untuk membuat pertimbangan perkara yang aula’ yang perlu diberi keutamaan. Andai jika bertembungnya perkara wasilah, kita akan boleh membuat pertimbangan sendiri kerana kedua2nya adalah wasilah untuk membawa kita menuju Allah.

Sebagai contoh, jika kita sedang menghadapi exam yang membuatkan kita tidak tidur malam, bersengkang mata belajar, tiba-tiba datang satu panggilan untuk kita keluar berdakwah atau memberi pengisian, mana satu yang kita patut pilih? Dari sini kita kaitkan semula..kedua2nya perkara wasilah, jadi wasilah kita hanya untuk menuju matlamat kita…dari sini kita sudah boleh fikir dan pertimbangkan yang mana yang perlu diutamakan.
Juga bagi perkahwinan.. ia hanyalah wasilah menuju mardhotillah. perkahwinan bukanlah matlamat yang biasa orang target untuk melepaskan kasih sayang mahupun cinta berahi. tetapi, ia adalah wasilah-jambatan untuk kita lebih dekat dengan Allah.. kerana jika kita lihat rata-rata masyarakat kini bila menjengah sahaja alam perkahwinan, setelah bergelar isteri mahupun suami, hilang segala mujahadah yang selama ini menjadi tuntunan mereka..setelah berumah tangga, solat entah kemana, diabai2kan dan dilewat2kan solat, apatah lagi ibadah sunat...seolah-olah, alam perkahwinan sebagai pemutus hubungan dengan Allah..na'uzubillahi min dzalik.


Begitu juga jika kita relate dengan perjuangan. Fardul muslim->baitul muslim->mujtama’ muslim->daulah Islamiyah semua adalah wasilah untuk menuju mardhotillah. Jika kita letakkan daulah Islamiyah sebagai matlamat kita. Jika tibanya ‘saat’ itu, adakah perjuangan kita terhenti? Adakah dakwah kita terhenti? Adakah pengharapan kita pada Allah juga terhenti?? Sebab kita sudah sampai kepada matlamat….? TIDAK sekali2. Jadi, ia adalah matlamat jangka pendek atau lebih sesuai jika kita sebut ia semua sebagai ‘wasilah’. Yang menyambung hubungan kita dengan Allah. Yang mendekatkan kita dengan Allah.
Dalam konteks dakwah pula, ia juga merupakan wasilah untuk menuju mardhotillah. Tiada lain melainkan hanya kerana Allah. kita mengajak, menyeru sahabat2 mahupun mad'u untuk sama-sama kembali menuntun jalan yang lebih lurus dan mempersiapkan diri menghadapiNya..oleh sebab itu, tiap kerjaan kita perlu jauh dari sebarang sifat riak, takbur, menunjuk2 mengangkat diri mahupun untuk mendapat pujian kerana terlalu kerdil untuk kita angkat diri kita seumpama itu jika kita betul2 faham fitrah kejadian kita sebagai hambaNya.


Jadi, marilah sama kita perbaharui dan perjelaskan matlamat.. juga refresh semula matlamat supaya kita sentiasa jelas tiap pekerjaan kita di dunia. Ayuh sahabat, jadikan matlamat kita yang satu itu sebagai perkara yang kita sebut-sebut, sebagai kata-kata semangat pembukaan tiap hari kita..pendorong kita melangkah dengan lebih kemas dan teratur dengan semangat mujahadah demi menuju mardhotillah.



****Katakanlah: "Jika bapa-bapa , anak-anak , saudara-saudara, isteri-isteri, kaum keluargamu, harta kekayaan yang kamu usahakan, perniagaan yang kamu khawatiri kerugiannya, dan tempat tinggal yang kamu sukai, adalah lebih kamu cintai dari Allah dan RasulNya dan dari berjihad di jalan nya, Maka tunggulah sampai Allah mendatangkan Keputusan NYA". dan Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang fasik. ****

At taubah: 24



wallahu'alam~~

Perkongisian dari:
http://ainasyauqahsolehah.blogspot.com/

No comments: