Followers

Sunday, April 5, 2009

Kerasukan

"kerasukan"

Pernah dengar perkataan ni?

atau lebih famous dgn perkataan 'histeria'

zaman nabi pun dah mmg pernah berlaku.

dan semalam juga berlaku di kampus saya.

sblm ni pun pernah berlaku tp bezanya utk kali ni saya sendiri diberi peluang oleh Allah berhadapan secara langsung dgn peristiwa tersebut. tu pun sebab diminta tlg oleh rakan-rakan. Sbb dah xda orang. Ust Zakaria(darusyifa) pula masa tu masih dalam perjalanan dari Johor ke Ipoh.

Untuk post kali ni saya tak berminat berkongsi apa yang berlaku malam tu.Sbb kawan2 saya yg lain dah byk cerita dalam blog mereka. saya nak cerita pengajaran yang saya dapat.

1-rupanya kalau kita nak 'bersembang' dgn mereka, lebih berkesan kita bercakap dgn baik.bukan marah2. kalau terpaksa baru marah. Ini terbukti bila saya dan bbrp sahabat jerkah budak yg kerasukan tu, dia pun jerkah balik. Dia lawan tinggi suara dgn kita. Bila saya dah pening nak buat pa, saya pun cal Ust Zakaria n bagi phone tu kat budak tu. saya buat loudspeaker. Dari situ saya dgr macam mana kebijaksanaan Ust Zakaria pujuk 'benda' tu. Lepas dgr cara Ust Zakaria cakap baru saya tau

" Oh macam tu nak handle 'diorang ni'. Kalau macam ni panggil kaunselor pun blh selesai "

Hasil dari perbincangan benda tu dgn Ust Zakaria dgn phone, benda tu blh stay dalam badan tp jgn kacau budak lain. dia kena bagitau rakan-rakan dia yg lain.

Lepas ust Zakaria dah hbis cakap dgn benda tu, saya pula ckp ust Zakaria. Dia pesan, biar benda tu stay dalam badan budak tu sampai dia sampai ipoh. Saya pun bt la.




2-Bila masa mula2 nak deal dgn benda tu ada bbrp perkara yg kita kena elakkan. antaranya:

-azan, baca quran.

sbb mereka igt kita nak lawan dia. ini terbukti, apabila kawan saya azan, 'benda tu' jadi macam nak gila. terjerit-jerit. Nak terkam pun ada. Tp mujur ada yg pegang.

Rupa-rupanya, kata ust zakaria diorg sangat sakit bila dgr azan. Jadi dia mmg x suka n nak lawan dgn kita. Jadi lepas Ust zakaria pesan supaya jgn azan or baca quran pada dia, saya minta semua rakan-rakan yg lain berhenti. Keadaan kembali tenang.



3- Kita harus pandai berkomunikasi dgn mereka.

Bila kedaan tenang, saya suruh 'benda tu' tidur. jgn bising lagi. Setiap kali dia bising, saya pun guna modal:

'eh, tadikan dah janji dgn Ust Zakaria. Dia suruh buat apa?'

'benda tu' tu jawab

" yalah2 tak kacau orang la ni.nak tidoq.nak tidoq"

saya pun lega.

Kalau nak air, kita bagi air. Wlaupun "benda tu" panggil saya dgn ayat tak elok utk nak minum air, sabar jela. Buat tak dgr.



4-Perlunya amalan harian kita yg Istiqamah.

dalam 3 orang budak yg kena kerasukan tu. ada yg bagus. buktinya, walaupun mereka separa sedar tp mereka sdg 'fight' benda tu dari dalam. Mereka baca ayat kursi dalam hati. sampai "benda tu" cakap :

"budak ni baca ayat kursi dalam hati. jgn2".

Pastu "benda tu" pun meraung la. Bila saya tgk, saya biar ja. Padan muka.

Inilah hebatnya manusia bila diri mereka dekat dgn allah dan hati mereka sentiasa bercahaya dgn ayat quran dan zikir.

Cuba bayangkan ayat kursi dan ayat quran lain ni tidak menjadi amalan kita?Apa yg kita nak baca?

rasa insaf.

Sekian saja perkongsian utk pos kali ni. ada lagi.ada lagi. tp kita sembang lain kali.

p/s: lepas peristiwa mlm tu, rasa ada sedikit kekuatan utk hadapi perkara ni pada masa akan datang. Mmg belajar byk benda. rasanya lepas kena teruskan niat utk bljr di darul syifa yg pernah tertangguh dl.

Tahniah kepada muslimat2 yg berani membantu rakan-rakan mereka.

sekian

No comments: