Followers

Thursday, August 4, 2011

Begitulah kami berRamadhan


Dengan nama Allah.

Salam Ramadhan.

Alhamdulillah bersyukur kepada Allah kerana masih dipilih untuk hidup di bulan Ramadhan Al Mubarak tahun ni. Tidak semua yang berada pada Ramadhan yang lalu, Allah pilih mereka untuk berada pada Ramadhan pada tahun ini. Diantaranya adalah atuk dan nenek saya. Mereka sempat menikmati hidup dan beribadah pada Ramadhan yang lalu, kemudian dijemput bertemuNya pada bulan-bulan selepasnya. Maka mereka tidak sempat untuk berada di bulan Ramadhan tahun ini. Al-fatihah untuk mereka dan seluruh kaum muslimin.

Agak lama saya tidak update dalam blog ini. Ini kerana saya lebih menyampaikan dakwah dalam IT dalam bentuk facebook. Update mesej-mesej dakwah dalam facebook lebih mudah dan pantas berbanding dalam blog. Selain itu juga, pembacanya lebih ramai dan rencam. Maka lama kelamaan blog Muallim ini hampir tersisih.

Walaubagaimanapun, saya cuba berusaha untuk updatekan juga blog. semoga ianya menjadi ibadah. Terutama dalam bulan Ramadhan yang berkat ini.

Saya ingin kongsikan bagaiamana saya dan warga IPG kampus Ipoh ber'Ramadhan'. Suasana sambutan di Pusat Islam kampus saya akan meriah sepanjang bulan Ramadhan. Pelbagai program disusun. Kebanyakkan aktiviti adalah kesinambungan aktiviti-aktiviti pada tahun-tahun lalu.

Di pusat Islam, bermula hari Isnin hingga khamis akan ada moreh. Semua pelatih dan pensyarah serta staf dijemput. Dana moreh diperolehi dari sumbangan jabatan-jabatan secara bergilir-gilir.
Setiap jabatan akan bergotong-royong masak. Para pensyarah dari setiap jabatan tersebut akan mengumpulkan duit sumbangan dari kalangan mereka untuk jamuan moreh mereka.


Kelas bergotong-royong menyediakan juadah berbuka. Kelihatan seorang non muslim dari kelas tersebut membantu.



Makan di dalam talam secara berjemaah


Ruang tempat makan untuk pensyarah


Suasana selepas selesai solat magrib

Selepas selesai berbuka dan solat magrib berjemaah, setiap kelas akan bertadarus mengikut kelas masing-masing. Setiap kelas telah ditetapkan juzuk yang perlu dihabiskan.



Beginilah kami berRamadhan!

p/s: maaf pada pembaca kerana lama tidak update.Artikel ini pun sebenarnya sudah lama ditulis dan ingin di post.Tapi tersimpan dalam draf. Alhamdulillah akhirnya di post juga dgn izin Allah. Mudah-mudahan ada pahala yang dapat dikutip dari artikel ini. Ameen.


2 comments:

muallim90 said...

insyaAllah..sama2 kita hidupkan bulan ramadan dengan amal ibadah...ramadan kareem..

ehsanhalim said...

insyallah