Followers

Saturday, November 12, 2011

Baitul Muslim: "Enta bila lagi?"

Dengan Nama Allah yang Maha Pengasih dan Lagi Maha Penyayang.


Baitul Muslim?


Tiba-tiba saya menulis berkaitan baitul muslim. Buat masa ini, saya seakan sedang diasak dengan persoalan-persoalan baitul muslim. Persoalan tersebut datang dari pelbagai arah pelbagai orang. Ini kerana pada usia saya kini, memang sudah biasanya masyarakat sudah mula berfikir berkaitan baitul muslim. Maka, saya rasa saya perlu menulis sedikit sebanyak berkaitan perkara tersebut.

Di kampus, seorang sahabat baik saya Zhafran baru mendirikan rumah tangga. Dia menikah pada raya kedua yang lalu. Syukur segalanya berjalan lancar. Atas dasar ukhuwaah , saya cuba sedaya upaya untuk hadir ke majlis tersebut. Saya mengambil tiket bas dari Perak ke Kelantan dan Alhamdulillah sampai subuh hari akad nikah.

Bergambar bersama Zhafran sebelum bertolak ke rumah pengantin perempuan. Kalau di kampus, pensyarah dan staf selalu tertukar antara saya dan dia. Memang selalu pensyarah tersilap panggil saya dengan nama Zhafran. Ketika majlis akad nikah tu pun ada seorang ahli keluarga pengantin perempuan bertanya kepada saya, " ni adik beradik pengantin juga ko?".

Sepanjang majlis tersebut, saya melihat betapa gembiranya sahabat saya tersebut setelah selesai angkat nikah. Waktu yang paling mencabar adalah ketika seseorang itu ingin melafazkan akad nikah di hadapan kadi. Semasa sahabat saya angkat nikah, saya berada di tepinya bersama adik beradiknya yang lain. Entah kenapa, masa saya tengok sahabat saya angkat nikah, dada saya berombak, berdebar. Sungguh suspen.

"Patutlah ramai pengantin lelaki tergagap-gagap angkat nikah, aku yang tengok ni pun dah berdebar" bisik saya dalam hati sambil berdoa supaya Allah permudahkan sahabat saya itu.

Saya pun tidak pasti kenapa saya yang berdebar tapi hakikatnya pelbagai perasaan datang bila saya lihat sahabat saya berada di hadapan kadi tersebut. Risau, resah, takut semua hadir bercampur baur dalam hati. Memang perkahwinan ni bukan perkara yang boleh buat main.

Selepas tamat majlis nikah, sahabat saya mengimamkan solat sunat. Makmumnya adalah seorang wanita yang telah menjadi isterinya yang sah.

" Aku tak percaya lagi...aku tak percaya ni...hahaha" seloroh sahabat saya selepas selesai majlis akad nikahnya. Tangannya sejuk seperti mayat. Saya dan rakan-rakan lain tertawa.

Selepas majlis akad nikah selesai, saya bersama rombongan pengantin lelaki pergi ke rumah pengantin perempuan. Alhamdulillah, semuanya berjalan lancar.


Balik Kampus

Ramai sahabat-sahabat, adik-adik usrah dan pensyarah-pensyarah yang mengucapkan tahniah kepada sahabat saya tersebut. Memang seronok.

Cuma.......

Apabila setiap kali orang mengucapkan tahniah pada sahabat saya tersebut, soalan kedua yang dia akan tanya ialah:

" Abg ehsan bila pula?"

" Zhafran dah, enta bila pula? "

" Enta bila pula sheikh?"

Aduh...aku terpana bila ditanya soalan ini hingga kadang-kadang bila ada orang ucapkan tahniah pada sahabat saya itu, saya cepat-cepat menjauhkan diri. Takut kena tanya.

Pernah sekali saya pergi ke koperasi, terserempak dengan pensyarah, Ust Asad.

" Dengar kata Zhafran dah berkahwin?" Ust bertanya.

" Ya ust, Alhamdulillah. Raya kedua baru ni" saya menjawab.

" Ehsan pun tak lama lagi dah kan?" 'soalan pakej' yang saya agak akan keluar.

" Err..insyallah ust. Doa-doakan ana ust" saya menjawab dengan ayat 'play safe'.

Pernah juga, dalam satu majlis bacaan yasin di pusat Islam. Seorang adik usrah mengetuai majlis tersebut mengumumkan menggunakan microfon:

" Tahniah kepada abang Zhafran yang baru kahwin. Cuma abang Ehsan ja belum lagi....bla bla..."

panjang lagi sebenarnya dia hurai. Rasa macam tak sanggup nak tulis di sini.

Kadang-kadang jadi pening juga nak menjawab bila semua orang ucapakan tahniah pada Zhafran atas perkahwinannya, kemudian orang akan bertanya pada saya pula. Termasuklah dalam Facebook. Seolahnya, jika Zhafran berkahwin maka saya pula akan menyusul selepas itu.

Jadi, untuk setiap pertanyaan tersebut, saya dah ready dengan jawapan yang standard. Biasanya saya akan menjawab:

" Insyallah, doa-doakan"

sambil tersenyum sambil buat muka macam orang yang tak bersalah. Jawapan 'play safe'.

Bagi saya persoalan perkahwinan atau baitul muslim sangat besar. Ia merupakan maratib amal yang kedua selepas pembentukan fardil muslim. Saya memahami perkara ini sejak terlibat dengan gerakan dakwah semasa di sekolah menengah dulu lagi.

Saya faham bahawa, baitul muslim amat peting bagi kehidupan daie. Sebab itulah sejak dari sekolah menengah lagi saya selalu mengamalkan doa ini:


Wahai Tuhan kami, berilah Kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami yang sejuk mata memandang dan jadikanlah kami Imam ikutan bagi orang-orang yang bertaqwa- Al-Furqan : 74

Doa ini saya bukan baca setakat untuk dapatkan isteri atau anak-anak yang soleh sahaja. tetapi doa diniatkan juga kepada ibu bapa dan adik-adik saya supaya mereka termasuk dalam golongan yang sejuk mata mandang dan berjuang untuk Islam.

Pembinaan baitul muslim perlukan persediaan. Tambah-tambah bagi yang lelaki. Persedian untuk menjadi suami memerlukan pelbagai persedian baik dari segi material mahupun peribadi. Suami adalah ketua keluarga. Dia perlu menjadi contoh tauladan yang baik pada isteri dan anak-anaknya dalam semua aspek. Contoh dari sudut akhlak, ibadah, pengurusan diri, ilmu dan lain-lain.

Pada pandangan saya, peranan seorang ketua keluarga bukan sekadar memberikan nafkah zahir dan batin tetapi dia berperanan untuk memimpin isteri dan anak-anaknya supaya semuanya selamat di dunia dan akhirat. Dia perlu menjadi guru untuk isteri dan anak-anaknya. Dia harus mentarbiah mereka supaya akhirnya semua dapat bertemu di syurga Allah kelak dan selamat dari api neraka. Seperti kata Ust Hazrizal (saifulislam.com) : "Bercinta Sampai ke Syurga"

Memandangkan besarnya peranan seorang suami ini, saya menjadi susah hati dan berusaha untuk mempersiapkan diri bermula sekarang.

Mungkin kita tak tahu bila tarikhnya, siapa jodohnya dan di mana tempat kahwinnya tapi yang penting kita perlu sentiasa bersedia dan melengkapkan diri.

" Orang lelaki ni dia tak boleh berubah sebab malu pada isteri tapi dia kena berubah kerana Allah. Sebab dia 'bos' dalam keluarga. Dia boleh buat apa yang dia suka " emak saya memberi nasihat bila saya mengadu padanya berkaitan kesediaan saya untuk tidak berbaitul muslim lagi buat masa ni lantaran banyak akhlak-akhlak buruk dan kelemahan yang masih banyak dalam diri.

Apa yang mak cuba sampaikan adalah, perubahan yang dibuat sebab malu pada isteri takkan kekal lama. Sebab orang lelaki dia ketua keluarga. Ada egoya sendiri. Istilah mudahnya, 'Ikut suka dialah nak buat apa'.

Tambahan pula kos untuk berkahwin sekarang bukan main tinggi lagi. Kata orang 'tak cukup 10ribu jangan mimpi nak kahwin'. Kata mak: "you are not born with silver spoon". Bila mak cakap macam tu, saya fahamlah apa yang dia nak cuba sampaikan.

Buat masa ni, saya merasakan pada usia yang sangat muda ni banyak perkara yang perlu di teroka dan dipelajari. Saya sudah menyusun perancangan hidup 5 tahun secara explicit dan 10 tahun secara umum. Hidup kena bercita-cita besar untuk umat. Saya selalu bercerita pada mak perancangan-perancangan hidup saya selepas ni.

" Ehsan ni bercita-cita besar. Kena cari isteri yang macam 'Siti Khatijah' " kata emak bergurau.

Bagi sahabat saya, jodol Zhafran mungkin awal. Itu takdir terbaik yang Allah tetapkan untuk dia. Bagitu juga naqib usrah kami, Akh Hafez Sabri yang baru sahaja mendirikan baitul muslim lebih kurang sebulan lebih awal sebelum Zhafran.

Beliau sering berkongsi pengalaman kehidupannya selepas berbaitul muslim. Bila dengar, saya simpan, ambil pengajaran, buat bekal satu masa nanti. Banyak pandangan-pandangan berkaitan baitul muslim yang dia beri pada saya. Memang bermanfaat.

Dalam kesibukan naqib saya di medan amal Islami itu, saya harap dia dapat terus membantu untuk urusan baitul muslim saya. Amin.

Kenangan bersama naqib tersayang, Akh Hafez Sabri di Masjid Shah Alam semasa berjaulah ke Shah Alam untuk urusan dakwah kami


p/s: saya harap post kali ini dapat sikit sebanyak menjawab pertanyaan sahabat-sahabat yang tak pernah jemu-jemu bertanya " Zhafran dah kawen, enta bila lagi?" ('',)

10 comments:

Abe Yu said...

Abg Ehsan bila lagi..?...kawe tny dale blog pulok..tapi tau doh jawape dio...:-)

ehsanhalim said...

abe yu la bila lagi?

Ustaz Muzik said...

subhanallah..menarik pobg ehsan kali ni..huhu..bila lagi abg ehsan nak mendirikan masjid...x sabar ana nk tengok..huhu =)

Ustaz Muzik said...

post'

ehsanhalim said...

Insyallah doa-doakan.

Ustaz Muzik said...

insyaallah..amin3 =)

Nurul_Islam said...

salam.. ramai yang menanti majlis akh ehsan ni.. biasalah akh.. akh zhafran dan akh ehsan.. merpati dua sejoli.. ibarat kembar tak seiras mungkin.. mabruk ila akh zhafran ma'a zaujah..=)

Abdul Muhaimin Abd. Hamid said...

ameen... akan sampai masanya HARI UNTUK EHSAN... =)

tekno-daie said...

insyaAllah..amin..ana doakan jodoh akh ehsan jodoh terbaik kekal bercinta hingga ke syurga. =)

kamilah said...

masa akan tiba...
pilihan Allah yg terbaik..
insya allah