Followers

Wednesday, January 25, 2012

Kali ini Sarawak pula




Dengan nama Allah Tuhanku dan Tuhan kamu.


Ketika saya menulis post ini, saya sudah berada Sarawak. Sedang menyesuaikan diri dengan suasana baru, budaya baru, manusia baru dan medan amal Islami yang baru. Saya diberi amanah untuk mengajar di Sekolah Kebangsaan Abang Abdul Rahman Saratok, Sarawak.

901

Saya masih ingat hari yang bersejarah itu 9 Januari . Pada hari tersebut, seluruh pelajar IPG yang sama batch dengan saya sedang menunggu keputusan tempat posting yang ditetapkan oleh Kementerian Pelajaran. Ada yang menghadap laptop sudah berhari-hari sebelumnya untuk menunggu bila senarai tempat posting dikeluarkan. Kemudian apabila twitter timbalan Menteri Pelajaran, Wee Ka Siong memberitahu bahawa keputusan akan dipaparkan lewat petang di laman web, semua dari kami bertambah berdebar. Ada yang online dari pagi semata-mata untuk menunggu keputusan tersebut.

Bagi saya, biarlah ke mana pun dipostingkan, saya tidak terlalu kisah.Kalau boleh makin lambat posting itu lebih bagus. Ibu bapa saya berharap saya dapat di Perak supaya senang pulang ke kampung ketika cuti. Maka ketika mengisi borang posting saya tulis, Perak.

Namun, jauh di hati saya, saya berharap supaya dipostingkan di luar Perak. Mungkin Selangor. Ini kerana di sana peluang untuk saya menambah ilmu banyak tak terkira. Bermula dengan kuliah, seminar, usrah hinggalah sambung master di IPTA lembah Klang.

Bila saya ada rakan yang memberitahu bahawa keputusan posting sudah keluar di laman web, baru ketika itu saya membukanya. Bila saya buka, dan masukkan IC maka keluar,

"Sarawak"

Saya tersenyum lebar hingga ke telinga. Ayah terdiam. Emak seperti nak senyum entah tidak.Suasana sunyi seketika.

~Hati saya berbunga-bunga.

" Kali ni Allah tarbiah aku kat Sarawak pula"

*****
Saya update tempat posting saya di facebook supaya boleh menjawab soalan rakan-rakan yang bertanya melalui SMS. Alhamdulillah banyak comment yang saya terima.Saya ucapkan terima kasih pada semua yang menyokong dan mendoakan.

Terima kasih yang tidak terhingga juga pada yang sebelum ini selalu sebut " yang muda-muda ni diorang hantar Sarawak", kata-kata anda semua akhirnya menjadi doa yang mustajab ^ ^


******
Saya cuma ada 6 hari sahaja untuk membuat persiapan dokumen dan barang-barang sebelum mendaftarkan diri di Sarawak. Maka saya mengambil peluang untuk bertemu dengan semua sahabat-sahabat, adik-adik usrah dan para murabi saya.

11 jan, khamis- saya ke Immigration di Penang untuk memuat Dokumen Penempatan Terhad ke Sarawak.Lewat petang baru pulang kerana orang agak ramai. Lepas magrib terus meluncur ke Seri Iskandar untuk menghadiri mesyuarat consultant saya dan rakan-rakan sebelum ke Sarawak. Menyelesaikan tugasan yang perlu dibereskan.

Oleh kerana mesyuarat habis hingga menjengah 1 pg saya tumpang bermalam di rumah sahabat saya akh hakim. Di rumahnya kami sempat brainstrom beberapa idea baru dan berkongsi cita-cita besar masing-masing. Sedar tidak sedar jam menunjukkan jam 3 pagi.


Esokkan harinya sarapan bersama akh Hakim terus ke Ipoh. Akh Hakim menghadiahkan saya sebuah Kitab Fiqh Jihad tulisan Dr Yusof Qaradawi yang setebal 3 buah kamus saiz biasa. Katanya, " ana bagi kat enta, bila enta dah baca enta boleh sampaikan pada orang."

Bergambar bersama Akh Hakim sebelum bertolak Ipoh.Bagi saya, beliau merupakan mentor saya. Idea-ideanya kadang-kadang mencabar saya. Banyak ilmu diperolehi apabila bekerja dengannya dan kebanyakkanya membuka koridor baru untuk strategi gerak kerja saya. Umurnya hanya setahun lebih tua dari saya. Tapi penglibatannya dalam amal Islam sudah jauh kehadapan. Syukurlah sekarang saya makin mudah berhubung dengan beliau melalui BlackBerry Messager.

Tiba di Jelapang, Ipoh saya singgah seketika untuk menziarahi dengan Ustaz Azhan dan isterinya, Kak Shim. Bagi saya mereka amat hebat. Pada usia yang muda mereka telah berjaya mengasaskan pusat tarbiah, Pusat Motivasi At-taqwa dan Kompleks Tarbiah Raudatul Jannah(KoTaJa). Kewujudan pusat tarbiah tersebut menjadi jantung yang berdegup di tengah masyarakat. Saya dan rakan-rakan antara pengunjung setia program-program yang dianjurkan.

Ketika saya ingin menziarahi ustaz dan keluarganya, mereka semua sedang demam. Namun ustaz Azhan masih sanggup menggagahkan diri untuk bertemu saya seketika. Dalam pertemuan itu, Ustaz banyak berkongsi pengalamannya aktif dalam kerja-kerja dakwah sewaktu di sekolah dulu. Beliau merupakan bekas anak murid emak saya.Beliau juga seronok bercerita pengalaman bagaimana beliau dan isteri mengasaskan Pusat Motavasi At-Taqwa dan KoTaRaJa. Ustaz seronok bercerita, penuh semangat seperti sudah baik dari demam.
Bersama Ustaz Azhan di pejabat Pusat Motivasi At- Taqwa. Beliau juga menghadiahkan saya sebuah buku. Dinding pejabat ini penuh dengan sijil-sijil dan skrol tanda penghargaan yang pihak sekolah beri kepada ust setiap kali dijemput menyampaikan ceramah motivasi.


Naqib

Selepas itu, saya terus ke Stesen Keretapi Ipoh untuk bertemu naqib usrah saya pula, Akh Hafez Sabri. Beliau merupakan naqib saya dan rakan-rakan sejak tahun 2007 lagi ketika mula masuk ke IPG. Saya mengenali beliau ketika beliau menjadi pengerusi majlis dalam satu Forum di Ipoh. Ketika itu beliau masih menuntut di Universiti Malaya. Setelah tamat forum kami berbual-bual sambil saling taaruf diri.Di situ bermulalah usrah kami. Ahli usrah saya pada masa itu adalah Akh Rafiq Razali, Akh Zhafran, Akh Nizam dan Akh Firdaus.


Ketika itu beliau perlu segera ke KL untuk menghadiri mesyuarat pada jam 3 petang. Maka saya segera ke sana. Mujurlah saya sempat bertemu beliau beberapa minit. Kami duduk seketika di kedai makan di stesen tersebut.
Alhamdulillah, sempat berusrah selama beberapa minit bersama naqib Akh Hafez Sabri di Stesen Keretapi Ipoh sebelum beliau bertolak ke KL untuk urusan dakwahnya yang padat. Saya menekuni setiap nasihat dan taujihatnya buat bekalan semasa mengajar di Sarawak nanti. Katanya, " xpa,walaupun jauh orang beriman hatinya diikat dengan ikatan ruh Islam". Suasana syahdu mengakhiri pertemuan kami. Uhibbukafillah
-Gambar yang saya upload di facebook saya bergambar kali terakhir di Cafe Stesen Keretapi sebelum posting ke Sarawak.

Ketika pertemuan tersebut beliau memberikan butir-butir pedoman buat bekalan perjuangan saya. Beliau memberikan cadangan-cadangan bagaimana untuk terus istiqamah apabila berada di sana. Semasa waktu bertolak hampir tiba, kami bersalaman sebelum beliau masuk ke dalam keretapi, dalam pelukan penuh ukhuwah itu, beliau memberikan hadiah berharga kepada saya. Saya berasa amat sebak. Suara semakin mengecil. Dada mula berombak. Saya melihat di mata naqib saya merah dan bergenang air mata.

Air mata saya mengalir tanpa disedari ktk berusrah kali terakhir dgn anak usrah saya sebelum beliau berangkat ke meninggalkan bumi Perak sbntar tadi, beliau ditakdirkan Allah utk posting ke Sarawak, saya berdoa kepada Allah agar beliau terus istiqamah dalam perjuangan Islam walau dimana sekalipun kita ditempatkan dan saya berdoa agar beliau menjadi Murabbi ummah dalam kerjayanya sebagai seoarang guru, sesungguhnya ukhuwwah yg diikat dgn Ruh Tarbiyyah akan terus kekal hingga ke Syurga,insyaAllah
-Dpetik dari status facebook naqib saya.

Selepas itu saya ke rumah sewa sahabat-sahabat usrah saya di IPG ipoh. Kami bertemu berkongsi rasa.Mengerat ukhuwah sebelum jauh merantau di tanah seberang.


Bersama sahabat-sahabat serta adik-adik usrah di rumah sewa mereka. Terharu dengan kehadiran mereka berkumpul apabila mengetahui saya berada di situ. Ketika itu mereka sedang dalam persediaan menghadapi pilihanraya kampus.Saya berkongsi sedikit sebanyak pandangan dan idea berdasarkan pengalaman saya diamanahkan sebagai NYDP dan Pengerusi Jawatakuasa Pilihanraya kampus.Seronok berkumpul sambil menikmati durian.

Selepas asar saya dengan ditemani akh Firdaus menziarahi Ustaz Fairuz, murabi saya dan rakan-rakan. Beliau dan keluarganya banyak berjasa pada kami.Ilmu dan pengalamannya sering membentuk dan membetulkan alignment fikrah saya dalam kehidupan berjemaah. Sebagai contoh, dalam sesetengah isu semasa saya merasakan ia adalah sesuatu yang betul tetapi apabila berbincang dengannya rupanya ada kesilapan. Maka beliaulah sering membetulkannya. Oleh itu saya suka meminta pandangannya.

Lama kami berbual dari selepas asar hingga magrib sambil. Selepas solat magrib, ustaz mengajak kami ke kedai makan.Memang itulah sifat Ustaz, suka melayani tetamu dengan sebaiknya hingga kadang-kala kita menjadi serba salah.

Bergambar bersama Ustaz Fairuz insan yang banyak berjasa sepanjang saya di IPG.Ustaz menghadiahkan kepada saya beberapa buah buku.

Setelah itu saya memohon untuk mengundur diri kerana saya perlu ke Batu Gajah untuk mengambil barang. Perjalanan ke Batu Gajah ditemani oleh Akh Firdaus, ketika itu jam sudah menunjukkan pukul 10 lebih. Sebaik sahaja selesai mengambil barang terus kami memecut ke Ipoh untuk menghantarnya ke asrama.


Sang murabbi

Dalam perjalanan tiba-tiba saya mendapat satu SMS. Rupanya ia adalah SMS dari Ustaz Shuaid Din, guru dan murabi saya yang amat saya kasihi. Beliau merupakan tempat rujuk saya. Ilmunya amat luas. Daya ingatannya kuat. Sekali taaruf diri padanya insyallah dia akan ingat lagi apabila bertemunya pada masa depan. Antara yang membuatkan saya kagum dengan beliau juga, beliau dan keluarganya membuka asrama anak yatim. Di situ beliau mentarbiah dan membentuk anak-anak yatim tersebut.

SMS yang dihantar oleh Ustaz adalah reply kepada mesej yang saya hantar padanya tengahari tadi. Saya menghantar SMS kepadanya memaklumkan bahawa dapat posting ke Sarawak dan ingin bertemu dengannya seketika. Sengaja saya tidak menelefonnya kerana bimbang mengganggunya.Jadi saya hanya menghantar SMS. Harapannya bila-bila dia free dia baca dan reply mesej saya.

Tetapi puas saya tunggu bila beliau ingin reply. Tiba-tiba lebih kurang jam 11.30malam baru beliau reply SMS tersebut. Beliau menjemput saya datang ke rumahnya. Alangkah gembiranya ketika itu kerana ustaz sudi menerima kunjungan kami walaupun sudah amat lewat.

Ketika bertemu ustaz, kami terpaksa menziarahinya di biliknya tingkat atas kerana ustaz tidak mampu untuk turun bawah. Ketika itu ustaz hanya berehat di atas katil. Beliau perlu menjalani operation jantung bypass di IJN pada 26 Jan 2012. Pilu sungguh melihat keadaan ustaz yang tidak berdaya.Hanya berehat di katil. Kata ustaz,

"Minta maaf sebab baru baca mesej enta. Ana silent handphone. Hari ni ana rasa berpusing kepala, silap-silap boleh jatuh. Kalau jatuh takut kena strok".

Dalam hati saya sedikit lega kerana mujur tidak menelefonnya, Bimbang pula mengganggunya. Namun, saya tetap rasa bersalah kerana mengganggunya hingga lewat malam. Tapi apakan daya kerana saya perlu segara pulang ke rumah di Parit Buntar pada malam itu juga.



Sebelum pulang saya bersalaman dengannya. Memohon maaf atas kelemahan dan salah silap. Saya menundukkan sedikit kepala dan meminta ustaz meletakkan tangannya sambil mendoakan saya. -Kenangan menziarahi ustaz di rumahnya, ditemani Akh Firdaus.Ustaz memang tidak lokek dengan senyuman walaupun kurang sihat.

Selepas itu saya menghantar akh Firdaus ke asrama. Dalam beberapa minit saya mengambil kesempatan untuk bertemu adik usrah saya, Jabar. Dia menghadiahkan key-chain tanda ukhuwwah kami.

Selepas itu saya bertolak pulang ke rumah. Ketika itu jam menunjukkan hampir 12.30malam. Dalam perjalanan saya menerima SMS adik usrah:

Salam, dharapkn abg ehsan slamat bragkat n smpai, xda yg istimewa buat abg tp dharapkn key chain m'jd kenang2ngan dr adik usrah...slamat brjuang..insyaallah..

Dalam perjalanan saya tidak berasa mengantuk kerana satu persatu kenangan datang bermain dalam fikiran saya. Alhamdulillah lebih kurang jam 2 pagi saya tiba di rumah.


P/S:
Seperti dalam tulisan-tulisan saya dalam blog ini, kebanyakkannya adalah berdasarkan pengalaman saya. Tujuan saya menulisnya adalah untuk menyampaikan beberapa mesej dakwah dan tarbiah saya. Memang perangai saya suka menyampaikannya secara tersirat. Biar selepas anda baca, anda sendiri akan merumuskan point-point yang anda rasa bermanfaat dari tulisan ini. Saya lebih suka menyampaikan sesuatu yang saya mampu dan sudah buat. Itu lebih pada kesannya. Bimbang menyuruh orang dengan sesuatu yang kita tidak lakukan. Wallahualam.

Hidup ini perlu ada murabbi~

6 comments:

syafiqah said...

Salam akh...

Kini sarawak menjadi destinasi perjalan akh yang seterusnya... Moga terus thabat dan istiqamah dalam perjuangan... Doakan kami disini ya..

Fasihah Ibrahim said...

salam a.esan. slalunya kalo kat belog orang lain, kalau tulis panjang2 cenggini, fasihah tak baca. malas. tapi kalau entry a.esan, fasihah baca. sebab fasihah tahu ianya banyak isi dan rasa ditarbiyah. jujur. btw, sebak baca entry nie. selamat berjuang.semoga sentiasa dalam rahmat ALLAH. :)

ehsanhalim said...

to syafiqah: doakan ana sama. laksanakan amanah dakwah di kampus dengan sebaiknya.ikhlaskan niat. yg penting kena sentiasa bersedia ditarbiah n redha ketetapan dari Allah.

to Fasihah:syukran krn sudi baca.Mudah2an bermanfaat.Didoakan fasihah sentiasa berada dalam track yg betul. Hidup kena ada pembimbing yg sentiasa guide kita.jika ada kakak yg sudi ambil kita sebagai adik usrahnya, hargailah dia.jgn dilepaskan.

Mujahidah Muslehah... said...

Salam..
Nak petik kata peribahasa yg famous skit iaitu
'Benih yang baik kalau di campak ke darat menjadi gunung dan jika dicampak ke laut menjadi pulau’. Semoga akh ehsan menjadi seperti benih tersebut..
Semoga istiqamah dalam perjuangan!

Rindu Firdausi said...

salam ziarah

semoga terus thabat berjuang di seberang lautan ..

ke overseas juga akh ehsan akhirnya :)

Mohon doa dari kami semua di sini.

Barakallahufik!

mustRZ said...

Assalamualaikum wbt..
Ahlan wa sahlan di bumi sarawak esp saratok..
Di mana shj "DIA" berada pasti ISLAM akan agung semula
bila shj "DIA" bbcara pasti syaitan membencinya
bagaimana shj "DIA" memimpin di alam maya, tsenyumlah malaikat dgn bangga
utk apa shj tujuan "DIA" melangkahkn kakinya, nurnya xkn pernah sirna mengelilinginya
SEmoga akhi lah "DIA" yg menjd kebanggaan agama.. amin
subhanallah, kecik dunia..
ust hafez, pnh ziarah kami di uitm sarawak, xsangka naqib ust..
apa2 pun, semoga dipermudahkan urusan
xsabr melihat peribahan di bumi saratok