Followers

Tuesday, September 14, 2010

Ahmed Deedat & Comparative Religion

Dengan Nama Allah yang Maha Esa.

Salam Aidilfitri.

Untuk posting kali saya berminat untuk berkongsi dengan anda semua berkaitan bidang baru which I was addicted; comparative religion (ilmu perbandingan agama).

Sepanjang cuti ini, saya banyak peruntukkan masa untuk study tentang ilmu perbandingan agama. Kebetulan adik saya yang belajar di UITM Arau yang sedang bercuti memberi saya video debat Ahmed Deedat dengan Stanley Sjoberg di Gereja Stockholm (Is Jesus God?) dan debat Dr Zakir Naik dengan Dr William Cambel (Quran and Bible in the light of Science).
Sheikh Ahmed Deedat

Stanley Sjoberg


Dr. William Cambel


Selepas menonton video tersebut saya terasa sangat berminat dengan ilmu perbandingan agama. Minat terasa seperti ketagihan. Selepas menonton satu video, terasa tidak sabar untuk menonton video seterusnya. Youtube antara sumber utama saya.

Minat yang tumbuh dalam diri kita sebenarnya akan mekar apabila kita semakin faham dan mengenali perkara yan kita minat. Selama ini saya amat minat ilmu comparative religion, tapi tidak berpeluang untuk memahaminya. Saya beli banyak buku tentang debat kristian islam tapi saya tak mampu untuk membacanya kerana tidak faham. Saya mula menganali ilmu comparative religion semasa bersekolah di Maahad Muhammadi. Ketika itu saya dan rakan-rakan berpeluang menghadiri satu talk yang disampaikan oleh Brother Shah Kirit. beliau berkongsi tentang pengalaman tentang pengislamannya dari Hindu ke Islam.
Brother Shah Kirit-Anda boleh download ceramahnya tentang agama hindu dari youtube.Dari video tersebut banyak komen-komen emotional yang ditulis oleh individu tak bertanggungjawab.

Minat ini semakin mendalam selepas saya masuk ke IPG dan berpeluang menghadiri Interactive DAkwah Training (IDT) di IPG Ilmu Khas dan mendengar talk dari Brother Lim Joi Soon, Brother Amin dan Cikgu Kamarul(if I not mistaken his name).

Selama ini saya menonton debat Ahmed Deedat, tapi rasa bosan. Bosan kerana tidak faham apa yang dia perkatakan. Asyik-asyik petik ayat-ayat dalam Bible dan saya pula langsung tidak faham bagaimana nak guna Bible.

Pertama kali jumpa bible semasa saya pinjam Bible dari sahabat saya, Akh Syakur untuk digunakan semasa IDT. Setiap peserta dibekalkan Bible utk rujukan. Punyalah jakun(orang kelantan panggil 'darak') saya dengan Bible ni, sampai bila saya nak pegang Bible saya terfikir " eh, kena ambik air sembahyang ke tak nak pegang Bible ni?".

Bila fikir balik memang lucu dan terasa teruk. Tapi itulah hakikatnya, doktrin kita majoriti orang Islam( especially Malay) ramai yang rasa satu 'jenayah besar' bila ada Bible dan tambah-tambah belajar Bible. Termasuklah adik-adik saya. Sebab itulah kita susah utk berdakwah kepada non muslim di Malaysia.

Alhamdulillah dalam ramadhan tahun ni, saya dan rakan-rakan bersama pensyarah berjaya menjemput Brother Lim untuk sampaikan Professional Talk di dewan sambil di dengari oleh student dan pensyarah muslim dan non muslim. Di akhir ceramah tersebut kami berjaya menarik minat ramai pensyarah dan student non muslim untuk menerima Quran terjemahan dalam pelbagai bahasa (BI, tamil, mandarin dan malaysia).

Kenangan bersama Brother Lim(berbaju hitam) selepas sesi soal jawab.



Sheikh Ahmed Deedat: From Zero to Hero

Bila saya mengkaji profil Sheikh Ahmed Deedat(meninggal pada 2005), saya dapati ia sangat mengagumkan. Dia adalah seorang biasa yang tidaklah mempunyai latar belakang pendidikan formal yang hebat. Tetapi Allah telah memberikan kebaikan dalam kehidupannya (dan kehidupan akhiratnya juga Insyallah) dengan ilmu-ilmu perbandingan agama terutama Kristian dan Islam.

Sheikh Ahmad Deedat adalah seorang yang lahir dari sebuah keluarga miskin. Tinggal di Afrika. Beliau tergerak untuk menjadi seorang yang pakar ilmu perbandingan agama apabila beliau sering di permainkan dengan persoalan demi persoalan yang mengilirukan oleh pelajar misionari kristian yang belajar di sekolah berhampiran dengan rumahnya.

Setiap kali soalan ditanya, Sheikh Ahmad Deedat berkata dia hanya mempu menjawab" I dont know". Semua sejarah hidupnya anda boleh tonton di youtube: The Life of Ahmad Deedat..
Video tersebut ada 6 parts. Saya benar-benar cadangnya.

Sheikh Ahmad Deedat meninggal akibat sakit strok. Dia terlantar di hospital bertahun-tahun dalam keadaaan tidak boleh bergerak dan bercakap. Namun, dalam keadaan tersebut, dia masih lagi berdakwah kepada tetamu yang datang menziarahinya dengan matanya!. Saya ulangi, dengan matanya.

anda boleh bacanya di sini: Ahmed Hoosen Deedat

Atau anda boleh tonton bagaimana Sheikh Ahmed Deedat berkomunikasi dengan krew tv3 yang datang menziarahinya di Hospital di sini. Rasa sedih dan terharu bila menontonnya.

Selepas kematiannya, beliau meniggalkan banyak saham akhiratnya iaitu video-video tape, buku, kemudahan-kemudahan lain untuk orang ramai mengenali Islam. Disamping, beliau telah membantu ribuan non muslim menjadi seorang muslim.

Hingga kini, saya rasakan saya ada dua tokoh Islam abad 21 yang memberikan inspirasi kepada saya. Jika sebelum ini, saya hanya ada satu, kini bertambah kepada dua orang iaitu, As-syahid Hassan Al-Banna dan Sheikh Ahmad Deedat.

As-Syahid Hassan Al-Banna adalah tokoh gerakan islah manakala Sheikh Ahmed Deedat adalah tokoh gerakan dakwah.

As-Syahid Hassan Al-Banna saya kagum dengan pemikiran dan manhaj gerakan islah(revolusi) yang syumul dan masih dipraktikkan berakar umbi hingga sekarang. Meskipun beliau telah lama tiada. Hingga kini saya masih tercari-cari kunci dan cara beliau berfikir hingga boleh menggagaskan idea-idea besarnya tentang gerakan Islah yang syumul dan praktikal. Insyallah jika dapat tahu, mudah untuk kita Alhamdulillah

Manakala sheikh Ahmed Deedat saya kagum dengan ilmu dakwahnya. Dia sangat bijaksana berdebat dengan paderi dan pastor kristian. Beliau juga mengasaskan Islamic Propagation Center International (IPCi). Kini IPCi berkembang dengan amat pesat. Anda boleh lihat laman webnya di sini. Memang hebat. Ramai yang masuk Islam hasil program dakwah yang dilakukan di sana. Alangkah bahagianya Sheikh Ahmed Deedat di alam barzakh menikmati pahala dan ganjaran hasil ilmu dan kemudahan untuk penyebaran Islam yang beliau tinggalkan.

Kenapa Comparative Religion/perbandingan agama?

Selama ini mungkin kita pernah dengar, " kalau nak berdakwah kepada non-muslim, kena tunjukkan akhlak yang baik"

Jadi, saya cuba amalkan seperti mana yang dikatakan. Tapi timbul dalam pemikiran saya, sampai bila nak tunjuk akhlak yang baik? Bila nak mula ceritakan " sembahlah Allah", " Muhammad itu Rasulullah" dan lain-lain. Saya seperti agak buntu untuk mula menyamaikan mesej.

Bila saya kaji melalui tengok video-video interview mereka yang telah masuk agama Islam saya tertarik dengan kata-kata seorang wanita kristian yang telah masuk Islam:

" I don't want people tell WHAT religion but WHY I should embrace the religion?"

Rupa-rupanya, kita sepatutnya menceritakan kepada non muslim kenapa kamu perlu beragama Islam, bukan "marilah masuk Islam". We need to use WHY and not WHAT.

Sekiranya kita guna method why, cara dakwah kita akan bersifat menerangkan. Segala yang diterangkan perlu bersifat ilmiah.

contohnya, kita kena terangkan:

-bukti kebenaran Quran dan kepalsuan Bible.
-bukti, Jesus is not God.
-perkara yg meragukan dalam Hinduism

Semua ini, jika kita tidak belajar comparative religion kita tidak mampu menerangkan kerana dalam comparative religion kita akan belajar semua ini.

saat ini, di US seramai 10 ribu orang setahun masuk Islam mengikut satu berita yang saya baca. Saya terfikir, bagaimana US yang merupakan bukan Islam dan mengalami Islamopobia yang tinggi akibat serangan Twin Tower dan isu pembinaan masjid di Ground Zero boleh mempunyai peratusan orang masuk Islam yang tinggi. Ramai tokoh-tokoh baru seperti Yusof Ester, International Islamic Speaker muncul di sana.
Yusof Estes, an Ex-Christian Pastor

Sekarang ini, ada seorang tokoh hebat comparative religion ialah Dr. Zakir Naik. Beliau bukan sahaja kuasai Bible malah kitab-kitab hindu. Beliau pernah berdebat secara terbuka dalam Peace TV dengan Sri Sri Ravashankar tentang konsep The concept of God in Hinduism and Islam. Anda boleh downloadnya di Youtube.
Dr. Zakir Naik, seorang doktor perubatan. Kini diharamkan untuk berceramah di India.
Sri Sri Ravi Shankar

Namun, Malaysia sebagai sebuah negara Islam kelihatan agak slow dalam peratusan yang masuk Islam berbanding di Eropah. Jika diikutkan peratusan yang muslim dan non muslim di Malaysia, masih ramai. Di IPG saya sahaja boleh dikatakan 40% adalah non muslim.


Kesimpulannya, saya cadangkan kita semua cuba dalami ilmu perbandingan agama. Kepada rakan-rakan dari IPG dan IPTA yang belum jemput mana-mana tokoh pakar perbandingan agama dari Perkim utk datang ke kampus anda, silalah buat demikian. saya boleh bantu anda dengan hubungi saya di 0134028464 atau email rijalun_ameen@yahoo.com.my atau fb : ehsan halim.

Kepada rakan-rakan IPG Ipoh, Brother Lim ada maklumkan dia ada ceramah di UITM Penang pada 29sept. Dalam perjalanan ke sana, dia akan singgah di Kampus kita utk berkongsi video2 perbandingan agama sebanyak 40GB secara percuma(sila bawa external harddisk masing-masing) dan buat sedikit sesi ceramah bersamanya. Sebarang maklumat akan di confirmkan semula dengan Ust zakaria.

Sekian.
Islam Adil Untuk Semua.


p/s: Sekarang ni saya tertarik untuk menghabiskan menonton siri debat Anis Sorrosh (seorang Kristian Arab dari Palestin) dengan Ahmed Deedat di Albert Hall.


Anis Sorrosh



Debat tersebut turut dihadiri oleh Yusof Islam, ketika itu beliau masih muda.


satu lagi, Brother Lim ada bagitau, pada 24 n 25 Sept ini ada Interactive dakwah Training (IDT) di USM penang. sesiapa berminat boleh sertai. Untuk baca pengalaman saya semasa di IDT boleh taip sini: Bila Ehsan sudah jatuh cinta..

No comments: